Nie da się osiągnąć znaczących rezultatów na ścieżce zapobiegania zmianom klimatu bez szerokiego zaangażowania biznesu. Biznes ma bowiem bezpośredni lub pośredni wpływ na ponad 70% światowej emisji gazów cieplarnianych. 

Podstawowym mierzalnym wymiarem skali wyzwań dla firmy w kontekście przeciwdziałania zmianom klimatu jest jej ślad węglowy. Ale to dopiero pierwszy krok na drodze do zrównoważonej działalności gospodarczej.

Raport-Lepiej-pozno-niz-pozniej

Konkurencyjność kimatyczna

O tym dlaczego firmy powinny liczyć ślad węglowy napisaliśmy RAPORT „Lepiej późno niż później. Redukcja śladu węglowego a konkurencyjność klimatyczna polskich firm”. Został pomyślany jako całościowy przewodnik po temacie konkurencyjności klimatycznej, skierowany do właścicieli, rad nadzorczych, zarządów i dyrektorów średnich i dużych polskich firm. Celem opracowania jest dostarczenie kompendium wiedzy osobom, które dotychczas nie miały żadnej styczności z kwestiami dotyczącymi śladu węglowego, strategii klimatycznych czy kwestii związanych z transformacją energetyczną.

Liczymy ślad węglowy

Liczymy ślad węglowy przedsiębiorstw (z rozbiciem na Zakresy 1,2 oraz 3), produktów oraz usług i uczymy jak wykorzystywać te wyliczenia w biznesie. Podstawę do zewnętrznego raportowania informacji na temat wyliczonego śladu węglowego stanowi zgodność naszych obliczeń ze standardem kalkulacji gazów cieplarnianych GHG Protocol. Efektem naszych prac oprócz dedykowanego narzędzia do obliczania śladu węglowego (kalkulatora) jest także rozbudowany raport (zgodny z GRI Standards) oraz certyfikat metodologiczny. W zależności od dostępności danych, sposobu ich organizacji i zbierania w danym przedsiębiorstwie oraz kompleksowości danego produktu, ślad węglowy np. przedsiębiorstwa czy produktu może zostać policzony w przeciągu od 6 do 12 tygodni.

Pomagamy zaprojektować strategię redukcji emisji

Ograniczanie śladu węglowego i budowanie konkurencyjności klimatycznej powinno być dla polskich firm zadaniem priorytetowym. Niestety z naszych analiz wynika, że polskie firmy wciąż zwlekają z poważnym zajęciem się kwestią liczenia śladu węglowego, budowania strategii redukcyjnych i raportowania klimatycznego. Brak zainteresowania tematem niesie ze sobą konkretne ryzyka biznesowe, łącznie z utratą odbiorców, zmniejszeniem przychodów i zysków i utrudnionym finansowaniem. Dobrze przygotowana strategia to skomplikowany i powiązany system regulacyjno – społeczno – gospodarczy, w który zaangażowani są praktycznie wszyscy interesariusze. Wymaga on kilku milowych kroków i zdefiniowania najważniejszych założeń tj. zmapowania obszarów działalności czy potencjalnych sposobów osiągania neutralności klimatycznej. Pomagamy odpowiednio zaplanować i sukcesywnie wdrażać te działania, by przyniosły jak największe korzyści.

Rekomendujemy działania offsetowe

Kolejnym krokiem po wdrożeniu działań ograniczających emisje gazów cieplarnianych jest kompensacja emisji, których nie da się zredukować. Wybór działań offsetowych jest trudnym tematem, wokół którego pojawia się mnóstwo sprzecznych informacji. Łatwo wpaść w pułapkę i nawet mając najlepsze zamiary – zostać posądzonym o greenwashing. Dlatego bazując na doświadczeniu naszych ekspertów, pomagamy przedsiębiorstwom podjąć najlepsze dla nich decyzje.

Przygotowujemy strategię komunikacji zewnętrznej

Nawet najrzetelniej przygotowana strategia redukcji i kompensacji emisji może przysporzyć problemów, jeśli nie będzie odpowiednio komunikowana. W pracy z firmamy kładziemy nacisk na odpowiedzialną komunikację klimatyczną, pokazywanie działań firmy w szerszym kontekście i adresowanie obszarów jej największej emisyjności. Prowadzimy warsztaty w obszarze greenwashingu w deklaracjach klimatycznych.

Edukujemy pracowników organizacji

Rozwój pracowników to nie tylko optymalizacja posiadanego zestawu umiejętności do wykonywania określonych ról. To także przygotowanie do nowej roli czy obszaru obowiązków. W trakcie wdrażania działań redukujących emisje może okazać się, że niezbędne będzie powołanie nowego zespołu projektowego. A wyszkolony zespół, świadomy jak ważne jest zrównoważone działanie firmy to przynajmniej połowa sukcesu. Mamy na swoim koncie mnóstwo szkoleń na tematy pozwalające lepiej zrozumieć sytuacje biznesu w obliczu zmiany klimatu.

Pomagamy w raportowaniu do CDP

Jednym ze sposobów pokazania środowiskowej polityki firmy jest raportowanie wyników emisyjności i działań proklimatycznych w raportach Carbon Disclosure Project (CDP). Takie raportowanie pomaga zmierzyć postępy, ale też pokazuje pozycję firmy na tle danej branży, czy firm podobnej wielkości, zarówno w Polsce, Europie, jak i na świecie. Ujawnianie wyników w ramach Carbon Disclosure Projekt niesie za sobą także wiele korzyści. Nie tylko wizerunkowych, ale również operacyjnych i biznesowych takich jak: przewaga konkurencyjna, znalezienie nowych możliwości działania czy dotarcie do nowych klientów na całym świecie. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami TU (link do naszego artykułu o CDP).

raportowanie-do-cdp

Nasi Partnerzy

Zaufali nam